Una din ultimele zone virgine de pe litoralul romanesc al Marii Negre, Grindul Chituc, pare sa-si traiasca ultimele zile de glorie. Mari firme imobiliare au pus deja ochii pe fasia de teren cuprinsa intre Lacul Sinoe si mare, iar ecologistii avertizeaza ca este posibil ca in urmatorii ani sa apara sute de constructii intr-o zona declarata deja „arie protejata“ a patrimoniului universal. Si pentru ca accesul in zona Grindului este destul de dificil pentru utilaje, existand trei variante de drum neamenajat, s-a luat in discutie includerea respectivului perimetru intr-un proiect amplu, finantat de Guvern, care vizeaza consolidarea intregului litoral.
Marti dupa-amiaza, la Primaria din Mihai Viteazul, s-a desfasurat dezbaterea publica pe marginea proiectului drumului de acces prin Grindul Chituc, proiect initiat de Directia Apele Romane Dobrogea Litoral, pentru investitia numita „Lucrari de consolidare si protectie a litoralului pe sectorul Nord-Midia, etapa I“. Pe langa reprezentanti ai DADL, ai Administratiei Rezervatiei Biosfera Delta Dunarii, ai autoritatilor locale, la dezbatere au fost prezenti trimisii principalelor organizatii ecologice care militeaza pentru pastrarea Grindului drept arie protejata si, in consecinta, lipsita de orice constructie.
Investitia care vizeaza consolidarea digului in zona Gura Portitei – Chituc are drept principal scop evitarea revarsarilor apelor Marii Negre in Lacul Sinoe, fapt care se petrece acum la orice furtuna mai puternica. Iar pentru realizarea digului este nevoie de piatra, ce va fi transportata in regiune cu utilaje grele, pe uscat. Si cum nu exista un drum amenajat care sa suporte un asemenea trafic, autoritatile doresc sa «taie» Grindul cu o sosea. Artizanii viitorului drum spun ca orice zi de intarziere in realizarea acestui dig ameninta cu disparitia, la orice furtuna mai puternica in Marea Neagra, a intregului lac Sinoe si a peste 60.000 hectare de teren agricol, care se iriga in prezent cu apa din lac.
Geologii spun da, ecologistii se opun
Intr-o prima faza, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Geologie si Geoecologie Marina - GeoEcoMar din Constanta a efectuat un studiu de impact, care a urmarit gradul de afectare a mediului inconjurator. „Ca urmare a datelor pe care le-am analizat, putem afirma ca impactul asupra mediului va fi temporar si ca odata cu finalizarea lucrarilor nu va mai exista nici un risc pentru speciile din Grindul Chituc. Pentru ca pe timpul consolidarii digului si drumului efectele asupra mediului sa fie minime, am propus o serie de recomandari, cum ar fi informarea muncitorilor cu privire la importanta zonei si realizarea lucrarii in anotimpul rece“, a declarat prof. dr. Marian Traian Gomoiu, reprezentantul GeoEcoMar. Mai mult, specialistii care au realizat studiul de impact spun ca pe timpul construirii drumului, dar si dupa aceea, cand va fi folosit pentru transportul pietrei, s-ar putea produce poluari ale apei lacului Sinoe cu uleiuri si carburanti proveniti de la masinile de mare tonaj care vor traversa grindul.
Pe de alta parte, Razvan Popescu Mirceni, reprezentantul Oceanic Club, spune ca un alt studiu, efectuat de Academia Romana, contrazice raportul GeoEcoMar, deoarece constructia unui nou drum in Grindul Chituc ar distruge ecosistemul si ar afecta ireversibil fauna din lac. Ecologistii spun ca nu s-au analizat efectele neconsolidarii digului, deoarece in trecut lacul Sinoe comunica cu marea si avea apa sarata. Mai mult, din studiu lipsesc informatiile descriptive asupra habitatelor, florei si faunei, iar impactul asupra mediului este subevaluat.
Trimisii ARBDD spun ca, din contra, ei vor avea grija ca drumul sa fie folosit exclusiv pentru lucrarile de consolidare la dig si oricine altcineva care doreste sa-l utilizeze, inclusiv reprezentantii DADL, vor avea nevoie de aprobarea Administratiei.
Nevoia consolidarii digului din zona de nord a litoralului este evidenta, dar se naste intrebarea: este neaparat necesar ca transportul de piatra sa se faca pe uscat? Nu este mai simplu si mult mai economic ca piatra sa fie dusa in zona respectiva cu barjele, pe mare, asa cum se face de-a lungul intregului litoral…?! Ecologistii spun ca solutia transportarii pietrei pe mare era cea mai buna si tocmai pentru ca nu s-a luat in discutie arata ca, de fapt, la mijloc sunt interese imobiliare pe termen lung si ca pana la aparitia primelor constructii in Grindul Chituc nu va mai trece mult timp. Ca viitorul drum care se va construi este o lucrare serioasa o dovedesc caracteristicile sale: se va intinde pe o lungime de 8 km, va avea latimea de 6 metri si o adancime de 1,30 metri, suficient pentru a trece pe acolo cu tancul, nu doar cu un utilaj plin cu piatra. Gardianul
joi, 28 februarie 2008
Rechinii imobiliari au pus ochii pe Grindul Chituc de pe Lacul Sinoe
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu